הסכם ממון - לא מילה גסה!
top of page
עו״ד אלינור ברגר - משרד עורכי דין וגישור

מאמרים

הסכם ממון - לא מילה גסה!

זה נשמע מוזר לחלקכם אבל הסכם ממון בא להגן על בני הזוג ולעגן את הרכוש שלהם.

זה אומנם רחוק מלהיות מילה גסה ולכאורה גם מאוד הגיוני, לעשות הסכם זה כשיש רכוש, אבל מפה ועד להציע לבן הזוג העתידי או לבת הזוג העתידית, לחתום על הסכם שאומר שהרכוש שהגעתם אתו אל מערכת היחסים, נשאר רק שלכם אם יקרה משהו במערכת הזוגית, כלומר, אתם מחריגים מהרכוש של שניכם את אותו רכוש שאתם הגעתם איתו לבד!



לעניין זה יש כמה אספקטים ואנתח אותם כדי שנבין אותם.

דבר ראשון, יש לנו את האספקט של הרגש ובחלק השני יש לנו את האספקט של הממון, החלק הרכושי.


האספקט הרגשי

מה זה אומר בכלל אספקט הרגש? כשבן הזוג או לחלופין בת הזוג מבקש ממני לחתום על מסמך משפטי המדבר על הפרדת רכוש בינינו ועל מה יקרה כשנפרד ונתגרש עוד לפני שהתחתנו, מה זה בעצם אומר?

האם זה אומר בהכרח שהוא לא אוהב אותי? שהיא לא אוהבת אותי, שהוא לא מאמין בי, שהיא לא מאמינה בי?.


הרגש לא מבין היגיון והיגיון לא מבין רגש, כלומר גם אם נרצה לחתום על הסכם ממון ואסביר לבן זוגי שחש שאני לא אוהבת מספיק נוכח בקשתי אליו, לא אגיד לו שזה הגיוני מאוד שארצה לחתום על הסכם בטרם אתחתן כי אז אני בעצם מסבירה לו היגיון בעוד הוא מדבר בשפת הרגש. על כן, לרגש צריך לענות ברגש, ולהסביר לבן הזוג שיש הרבה אהבה בינינו, שאת אוהבת אותו ומוקירה אותו ובטוחה שלא תצטרכו גם את ההסכם (אני בכלל ממליצה ככלל בזוגיות להוקיר הרבה ולפרגן) וכי חתימה על הסכם ממון אינה סותרת את האהבה הזו.


כאשר אהבה באוויר, אנחנו אומנם לא רוצים לחשוב על יום אפרורי שיבוא לפתחנו אך מנסיוני הרב, הסכם ממון עדיף לחתום כשהכל רגוע ולהגן על רכוש שנצבר טרם הנישואים מאשר לא לחתום על אחד כזה, ולהיתקל בהרבה קשיים בהמשך כשהחיים מתקדמים ולפעמים האהבה דועכת.


אספקט הממון.

יש לנו במדינת ישראל את חוק יחסי ממון וחוק זה חל על כל הזוגות המתחתנים והמתגרשים.

החוק אומר כי בפרידה בעצם של הזוג כל הרכוש שיש ברשותם מתחלקים שווה בשווה באופן כללי. מדוע אם כך לעשות הסכם ממון? עם יש לנו חוק שקובע שבני הזוג יתחלקו חצי חצי אז בשביל מה?


אם גבר הגיע למערכת הנישואים עם דירה ועוד מספר נכסים, יכול וירצה לומר בהסכם שכזה שאם ייפרדו השניים הדירה +הנכסים יוחרגו מהחלוקה של חצי חצי. ומדוע? עקב כך והוא צברם לפני הנישואים.


אם אישה הגיעה למערכת הנישואים עם ממון רב ונכסים הלוא יהיה זה בסיר שהיא תרצה להחריגם מהמשטר הרכושי.


מדוע בעצם לעשות הסכם ממון?

בכדי שתהיה לנו הסכמה מפורשת מבחינה ראייתית שאותו בן זוג או בת זוג ידעו שאותו רכוש הינו חריג לחוק הקובע חצי חצי!

bottom of page