כיצד ניתן ליישב סכסוכים בין יורשים?
top of page
עו״ד אלינור ברגר - משרד עורכי דין וגישור

מאמרים

כיצד ניתן ליישב סכסוכים בין יורשים?

בואו נעשה סדר, במקרה שהנפטר הלך לעולמו ועשה צוואה, יורשים בהתאם לצוואה נכנסים לתמונה ובמידה ומישהו מתנגד ומגיש התנגדות לרשם לענייני ירושה זה יעבירו לבית המשפט. למה שאדם יגיש התנגדות לצוואה? כאשר לדעתו המצווה לא היה כשיר לעשותה, הופעל עליו לחץ בלי הוגן, הצוואה זוייפה לטענתו וכדומה. במצב רגיל, שאין צוואה, או אז ישנו חוק הירושה הקובע מה היא החלוקה במקרה שאין צוואה. סעיף 10 אומר כי בן זוגו של המוריש בעת שנפטר יורש אותו, ילדיו של המוריש וצאצאיהם וכך ממשיך החוק עד להורי הוריו וצאצאיהם במקרה ואין למוריש בת זוג וצאצאים.



מה קורה במצב בו צוואה נכתבה כאשר הנפטר היה במצב בריאותי לא תקין? האם אפשר לשנות את הצוואה?

יש מקרים בהם מטפלות מנצלות את מצב הקשיש בהן הן מטפלות, וגורמות לו לחתום על דברים שהוא לא התכוון. נכון מאוד ואילו מקרים מאוד בעייתיים שכן במקרים כאלה לצערי ישנו תכנון מדוייק מצד האנשים המטפלים אשר חושבים מבעוד מועד על כל התרחישים. כאשר אחד היורשים ו/או הקרובים מתנגד לצוואה יהיה עליו להגיד התנגדות מנומקת לרשם תוך פרק זמן קצוב, וזה, יעביר את התנגדותו לבית המשפט. בבית המשפט נטל השכנוע יהיה מוטל על כתפיו ועליו יהיה להראות כי אכן היה מדובר באדם אשר לא היה כשיר לכתוב את הצוואה ו/או שהופעל עליו לחץ לכתוב אותה כפי שכתב לדוגמא כאשר אותו מטפל טיפל בקביעות באותו אדם והאדם תלה בו את כל תקוותיו והאמין כי אותו מטפל רק הוא עוזר לו ובלעדיו זה לא יוכל לחיות. או אז, אם האדם המטפל יאמר לך, תכתוב לי את כל רכושך ואם לא אני אשאיר אותך לאנחות ואלך, אותו נפטר יחשוש מפני תרחיש כזה ויכתוב לו את כל רכושו שכן היחסים הינם יחסי תלות. בחזרה לבית המשפט, יצטרך הוא להביא ראיות אובייקטיביות שיראו שאותו נפטר היה במצב בריאותי לקוח כמו חוות דעת של רופאים, תיק רפואי שיראה כי הנפטר היה במצב בריאותי ואולי נפשי רעוע וללא שק"ד.


תיק שבו אני ייצגתי בבית משפט, פנה אליי בחור אשר התנגד לצוואה, אשר כתבה אימו עליה השלום, עלה החשד כי הצוואה זוייפה והאם לא התכוונה לכתוב בה מה שנכתב ומצב בריאותה היה לקוי, לצורך ההוכחה הבאנו גרפולוגית שהראת כי הצוואה אכן זוייפה, הובאו חוות דעת של רופאים שהראו שגם מצבה הבריאותי והנפשי היה לקוי ובסופו של דבר, הצוואה נפסלה.


האם יש התיישנות על צוואה?

אדם יכול לעשות צוואה תמיד, בכל גיל ובכל מצב, האם כאשר ישנה צוואה ואדם רוצה לעשות חדשה זה ניתן? בהחלט, ומה שיקויים ויהיה קביל זו הצוואה האחרונה בזמן. צוואה ראוי שאחרי שנכתבה, זו תוגש לרשם לענייני ירושה ותוגש אליו למשמרת.


מה קורה כאשר לא נכתבה צוואה כלל? במקרים בהם הנפטר או הנפטרת לא היו נשואים, ויש להם ילדים מנישואים אחרים. האם בני הזוג זכאים למשהו מהירושה?

במקרה זה אין צוואה, חל כמובן סעיף 10 כפי המאוזכר לעיל בחוק הירושה. במקרים שבהם האדם לא היה נשוי, והיה לו ילדים, כמובן שהילדים יורשים אותו וגם בת זוגתו בעת שנפטר גם כאשר אלו לא נישאו!. שכן דמיינו מקרה שאדם חי 30 שנה עם בת זוג ולאחר מכן נפטר, ההגיוני שזו לא תירש אותו? החוק לא סתם משתמש במונח "בת/בן זוג" ולא "אישתו" ו/או "בעלה".


מה קורה במצב בו אדם נפטר, והוא חי עם בן או בת זוג, אך את הבית הוא הוריש לילדים - האם ניתן להוציא את בן הזוג מהבית?

באם יש צוואה כאמור והנפטר הוריש את הבית לילדיו, הוא הוריש את חלקו בבית (בהנחה שהבית כתוב על שם שני בני הזוג) ומן הכלל "שאין אדם מוריש מה שאין לו", הנפטר מוריש את חלקו לילדיו וחלקה של בת זוגתו נשאר שלה קרי, חלקו יתחלק בין הילדים בין בכסף ובין הרישום. במקרה בו הילדים ירצו להוציא את בת הזוג מהבית, יצטרכו הצדדים או ללכת לתביעות בבית משפט לענייני משפחה ו/או אז כל אחד יילחם וייטען מה ראוי להיעשות, אם לדוגמא בת הזוג התעללה והשפילה את הנפטר, גרמה לו לבעיות וכולי ו/או להגיע להסדר באמצעות עורכי דין באם אין הידברות, מה כל אחד מוכן לעשות וכיצד ניתן לגשר על הפערים. לסיכום, אומר כי להוציא את בת הזוג מהבית שהוא גם שלה, אינו דבר שנעשה בנקל וגם בו, יידרשו הילדים להביא ראיות כבדות משקל.


טיפים, כיצד להימנע מסכסוכי ירושה?

אז קודם כל הדבר הכי נכון הוא לערוך צוואה, צוואה אצל עו"ד גם אם הכי פשוטה שיש מונעת סכסוכים ארוכי שנים ומלאי אמוציות, השקעה של כמה אלפי שקלים תיתן לכם שקט נפשי וביטחון שגם העליתם עלי כתב את רצונכם וגם מנעתם מהיורשים שלכם סבל מיותר. עדיף לעשות צוואה שמסדירה את כל זה על פני כך שאין צוואה והיורשים יתקוטטו ביניהם לאורך שנים מה שיגרור את התפרקות המשפחה וזה, הדבר האחרון שאתם רוצים.


ואם אתם ממש רוצים להגן על עצמכם, יהיה נכון שתעשו ייפוי כוח מתמשך אשר נותן לכם את הכוח למנות את מי שיחליט עבורכם החלטות, רפואיות, רכושיות ואחרות כשאתם לא תוכלו, כבר היום!.


וגם, איך מתמודדים עם סכסוך עם בני המשפחה? לכל סכסוך יש שני צדדים, בדקו איפה אתם במשוואה, מה תרמתם אתם לסכסוך ולמריבה, תיהיו כנים עם עצמכם, נסו לדבר עם הצד השני היות ותקשורת היא כלי בסיסי ונכון בכל מערכת יחסים. ומה אם אתם לא מסוגלים לדבר עם האדם השני? פנו לגורם צד ג' ניטראלי, פנו להליך גישור, אל תניחו למריבה להתעצם כי ככל שעובר הזמן הנמלה הופכת להיות פיל.


הכותבת בעלת משרד עורכי דין וגישור. עוסקת בתחום מעל 12 שנים, עוסקת בדיני משפחה, ירושה וגישור משפחתי, בעלת תואר ראשון ושני במשפטים, מלוות משא ומתן, מאמנת אישית ויועצת זוגית.

bottom of page