צוואות | שאלות-תשובות ממשרדה של עו״ד
top of page
עו״ד אלינור ברגר - משרד עורכי דין וגישור

מאמרים

צוואות | שאלות-תשובות ממשרדה של עו״ד

לאחרונה אני נשאלת שאלות החוזרות על עצמן בכל הקשור בעולם הצוואות והירושות, כך שהחלטתי לרכז אותן עבורכם כדי שגם אתם תדעו במה אמורים הדברים.



אנחנו זוג הורים המעוניינים להשאיר את כל רכושנו לילדינו, כך שיתחלק ביניהם באופן שווה. למה בעצם אנחנו צריכים צוואה?

הורים רבים מעוניינים לערוך חלוקת רכוש שווה בין ילדיהם במסגרת צוואתם. לעיתים מתגלה בפגישתנו שההורים העניקו לילדיהם באופן שאינו שווה בחייהם - מפאת גילאיהם השונים, הישגיהם הכלכליים, יכולותיהם להתפרנס וכו׳.

על מנת שהילדים לא יגיעו לסכסוך על בסיס ירושה שאינה הוגנת, ניתן לפתור זאת מבעוד מועד, בניסוח מדויק ומוקפד במסגרת הצוואה, כך שהדברים יהיו ברורים ולא יהיה מקום לפרשנות וחילוקי דעות.


כיצד לפעול אם רוצים להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?

החוק מאפשר להגיש התנגדות למתן צו קיום צוואה בתוך 14 ימים ממועד פרסום הבקשה לקבלת צו קיום צוואה בעיתונות וברשומות.

חשוב ומומלץ להגיש את הבקשה אך ורק בעזרתו של עורך דין המתמחה בדיני ירושה כיוון שישנן עילות שונות אשר בגינן ניתן להגיש את ההתנגדות, כמו למשל היעדר כשירות, הפעלת לחץ, השפעה בלתי הוגנת ועוד.


אימי נפטרה לפני שנים ועתה אבי הלך לעולמו. מה אני ואחיי צריכים לעשות כדי לחלק בינינו את הכספים שנותרו בחשבונותיו?

בהיעדר צו ירושה אותו תוכלו להציג לבנק, סבירות גבוהה שהבנק יסרב לאפשר לכם למשוך את הכספים. עליכם לפנות לרשם לענייני ירושה בעיר בה נפטר אביכם ולבקש צו ירושה. דעו כי הליך זה (של בקשת צו ירושה) לוקח זמן ואינו מיידי.


שנים שבן זוגי ואני חיינו כידועים בציבור ולפני כחודש הוא נפטר. הוא הוריש לי בצוואתו 60% מרכושו וממונו ואת השאר חילק בין ילדיו, אשר גיליתי כי מתכוונים לפעול לביטול צוואתו. כיצד עלי לפעול כדי לשמור על הצוואה כפי שהיא?

ראשית, עלייך להגיש בקשה לצו קיום צוואה. ככל שהילדים יתנגדו לבקשה זו, הם יגישו התנגדות לרשם לענייני ירושה והתיק יופנה לבית המשפט לענייני משפחה. שם את תהיי בצד התובע (כיוון שאת המבקשת את קיום הצוואה) והם יהיו הנתבעים. נטל הראייה מוטל עליהם ואינו פשוט כלל להוכחה.

לאחר שיגישו את התנגדותם, מומלץ ביותר להגיש תגובה להתנגדות, שהיא למעשה גרסתך למקרה ולאחר מכן ינוהל הליך.


מי יכול לשמש כעד לצוואה?

כאשר עורכים צוואה אצל עורך דין המתמחה בתחום נדרשים שני עדים. העדים יכולים להיות עורך הדין שניסח וערך את הצוואה וכן עורך דין נוסף העובד במשרדו, למשל.

מי שאינו יכול להיחשב לעד הוא אדם המקבל דבר מה במסגרת הצוואה, ויתרה מכך - זו עלולה להיות עילה לביטול הצוואה בהמשך.


כמה זמן לוקח צו קיום צוואה? תהליך הבקשה למתן צו קיום צוואה עשוי להימשך בין מספר שבועות למספר חודשים. ייתכנו עיכובים בשל הגשת התנגדויות, בדיקות נוספות, השלמת מסמכים חסרים, דיונים בבית משפט ועוד.


למה בעצם חשוב לערוך צוואה בעזרת עורך דין מומחה לענייני ירושות?

חוק הירושה מכיר בארבע דרכים לעריכת צוואה: צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות, צוואה שבעל פה. יש גם צוואה הדדית המיועדת לבני זוג נשואים או ידועים בציבור. ישנם כללים מהותיים הנוגעים לעריכת צוואה, תקינותה וחוקיותה ולכן חשוב לשלוט בנושא ולהכיר את החוק לבוריו.


חשוב לזכור כי עריכת צוואה אינה דבר של מה בכך. כדי שהצוואה תהיה חוקית ותשקף את רצונו החופשי של המצווה בעת עריכתה חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום.

משרדנו מתמחה בדיני משפחה, ירושה, גישור וליווי משא ומתן. לשאלות וייעוץ משפחתי צרו קשר.

אין הכתוב מהווה ייעוץ משפטי, כל מקרה ומקרה יידון לגופו בייעוץ אצל עורך הדין באופן פרטני ואישי.

bottom of page