שלושה עקרונות ליציאה ממערכת יחסים אלימה
top of page
עו״ד אלינור ברגר - משרד עורכי דין וגישור

מאמרים

שלושה עקרונות ליציאה ממערכת יחסים אלימה

אי הסכמות וחיכוכים הם חלק בלתי נפרד ממערכות יחסים זוגיות. החוכמה היא לדעת להתגבר עליהם ולצאת מהם מחוזקים. עם זאת, כאשר העימותים נושאים פן אלים, אסור לעבור על כך בשום אופן לסדר היום.

אלימות היא קו אדום שאסור לאפשר את חצייתו בשום מקרה וצורה ויכולה לבוא לידי ביטוי בכמה דרכים אותן הזכרנו בכתבה אחרת שתוכלו למצוא כאן.


הדרך הבטוחה החוצה ממערכות יחסים אלימות מבוססת על 3 עקרונות עיקריים:

הכרה, ייעוץ משפטי ושיתוף.

השלב הראשון בדרך לעתיד הבטוח והמוגן המגיע לכל אישה, הוא ההכרה במציאות בה היא חיה.

נשים רבות מתקשות להודות שהן קורבנות לאלימות. מדובר במצב נפוץ כשמדובר באלימות רגשית ומילולית, אך גם נשים הנופלות קורבן לאלימות פיזית יכולות לחוש חמלה כלפי הבעל, להאשים את עצמן בגילויי התוקפנות שלו ולשכנע את עצמן שזה לא יקרה שוב, בטח ובטח אם הן יתנהגו כראוי.

ההכרה במציאות כפי שהיא מהווה שלב חשוב המניע את גלגלי השינוי.

העיקרון השני אליו אתייחס הוא מהותי, חשוב ורצוי שיקרה בהקדם האפשרי, אם לא שעה אחת קודם - קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בדיני משפחה.

עורך דין מנוסה וקשוב יוכל לסייע בזיהוי מידת המסוכנות של הבעל ולפעול בהתאם. בהנחייתו ניתן יהיה להסיק כיצד נכון יהיה להתקדם, האם וכיצד לערב את המשטרה, להתייחס לסוגיות של משמורת, לאסוף ראיות ומידע חשוב, גם בהקשר של פעילותו האלימה וגם בהקשר רכושי וממוני אשר עלולים לצוף במהלך הפרידה.

גבר עם נטייה לאלימות שיגלה כי אשתו מתכננת להיפרד ממנו עלול להחריף ולהסלים את אלימותו כלפיה וכלפי ילדיהם, לכן חשוב להדגיש כי אם ישנה שאיפה וכוונה לצאת ממערכת זוגית אלימה ולסיים אותה בדרך חוקית, כלומר, על ידי גירושין, חשוב ביותר לפנות לעורך דין בעל ניסיון ולא לנקוט בפעולות פזיזות בטרם יתקבל ייעוץ משפטי. על דרכי הפעולה להיות מתוכננות, ידועות מראש ומותאמות לסיטואציה, על מנת שלא לסכן אף גורם בתהליך הפרידה.


הנקודה השלישית עליה אדבר מתייחסת לשיתוף.

מערכת זוגית אלימה היא מדרון תלול שבתחתיתו תהום בלתי נודעת ואף בלתי צפויה המלווה בתחושת בדידות, עצבות, כישלון ושאלת ״מה יגידו״. על כולנו, כבני אדם, כחברים, כבני משפחה, כמקורבים, מוטלת האחריות להיות קשובים וערניים לסביבתנו, למקרים אשר אותן נשים משתפות איתנו, לשימוש במילים מקטינות, לתיאור של סיטואציות מורכבות, קולניות, מגבילות וכו׳.

חשוב לתת ליקרות לנו את התחושה שהשיח בינינו מתקיים במרחב נטול שיפוטיות וללוות אותן בעוד הן צועדות בשביל המוביל החוצה מהיחסים האלימים ובדרך לחיים שלאחריהם.


החוק למניעת אלימות במשפחה שנחקק בשנת 1991 מייחס חשיבות מיוחדת לאלימות בתוך המשפחה ועורך דין מנוסה, מקצועי ויסודי יידע לראות את התמונה במלואה, לפרק את התהליך לצעדים מתוכננים ומוגדרים ולדאוג בדרך הטובה, הנכונה והמתאימה ביותר ללקוחה שלו.


משרדנו מתמחה בדיני משפחה וגירושין ומלווה נשים רבות בדרכן החוצה ממעגל האלימות.

לשאלות וייעוץ משפחתי צרו קשר.


*אין הכתוב מהווה ייעוץ משפטי, כל מקרה ומקרה יידון לגופו בייעוץ אצל עורך הדין באופן פרטני ואישי.*

bottom of page